Rozwojowe rozwiązywanie sytuacji - model 5 elementów

Model 5 elementów to narzędzie, które możesz sobie zabrać i używać na co dzień. Pomaga w samodzielnym patrzeniu na różne sytuacje z wielu perspektyw, bez pomocy coacha, terapeuty czy facylitatora. To model samofacylitacji, który pozwala wnikać głębiej w sytuacje, które chcemy rozwikłać. Dzięki temu mogą się nam pojawić rozwiązania zupełnie nieoczywiste. Sprawdź 🙂 – Odcinek 18 podcastu Agaty Wiatrowskiej “Z wiatrem w grzywie”.

Rozwojowe rozwiązywanie problemów

 

Listen to “Rozwojowe rozwiązywanie problemów – Odcinek 18” on Spreaker.

Wystarczy, że wciśniesz żółty przycisk powyżej i podcast zacznie się odtwarzać. Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób można SŁUCHAĆ PODCASTu na swoim telefonie zobacz w notce do 1 odcinka. Znajdziesz tam informacje o subskrybowaniu i aplikacjach do podcastów.

Zanim zaczniesz słuchać, warto przygotować notatnik, aby zanotować ważne rzeczy.

 

Istotne wątki tego odcinka :

 

[01:20] Jaki jest sens używania modelu 5 elementów?

[02:00]

ELEMENT 1. OKOLICZNOŚCI

Przykładowe sytuacje do analizowania z użyciem tego modelu:  “chcę zarabiać więcej pieniędzy”, “mam trudną relację z bratem, którą chcę naprawić”, “mam mało czasu”, “chcę zmienić pracę”, “chcę awansować”. 

[03:05]

ELEMENT 2. MYŚLI

Myśli pojawiają się w wyniku różnych okoliczności. Jeśli nie odróżniamy naszych myśli od okoliczności zewnętrznych nasza ocena sytuacji może powodować kłopoty. Możemy też nie uświadamiać sobie swoich myśli. Niektóre myśli mogą nas wyprowadzać w pole.

[04:00]

ELEMENT 3. EMOCJE I UCZUCIA

W emocjach i uczuciach jest energia działania i energia życia. Aby żyć pełnią życia, trzeba dogadać się ze swoimi emocjami. To dlatego większość metod rozwojowych odnosi się do emocji i tworzy przestrzeń na ich przeżywanie.

Emocje i uczucia to nie to samo. Emocje powstają w odniesieniu do danej sytuacji. Uczucia są bardziej złożone, nie muszą być związane z daną sytuacją, ale np. ze wspomnieniami. Warto umieć je odróżniać.

[06:10]  Emocje i uczucia mogą być drogowskazem, ale mogą nas także zwodzić. Przykładowo, uczucia związane z traumą nie są najlepszym drogowskazem do teraźniejszości, związane są z tym co było, dotyczą przeszłości.

[08:26]

ELEMENT 4. DZIAŁANIA

Działania są wynikiem tego, co się w nas dzieje pod wpływem naszych myśli i emocji. To właśnie emocje powodują, że zachowujemy się w określony sposób. Przykładem może być nasz brak konsekwencji w realizowaniu postanowień, np. stajemy przy budce z goframi po tym, jak postanowiliśmy być na diecie.

W tym przypadku myśli prowadzą nas w jedną stronę, a emocje w drugą. W ten sposób nigdzie nie dojedziemy 😉 Efekty uzyskamy tylko, gdy zaprzęgniemy myśli i emocje do tej samej bryczki.

[10:06] Rozwój jest po to, aby odzyskać wpływ na swoje życie. Dlatego lwia część rozwoju skupia się na świadomości własnych myśli i emocji.

Na okoliczności i efekty możemy wpływać poprzez to, co się w nas dzieje. Mamy wpływ na to co myślimy, a przez to mamy wpływ na to, co czujemy. Gdy zajmiemy się pewnymi trudnymi kawałkami w nas, możemy odblokować i uleczyć te części, które nie należą do teraźniejszości, aby nas nie zalewały.

[11:43]

ELEMENT 5. EFEKTY

Efekt to widoczny rezultat. Większość ludzi próbuje łączyć element 1 od razu z drugim czyli “jakie są okoliczności” i “jaki rezultat”.

[12:21] Podaję przykład analizowania sytuacji na podstawie modelu 5 elementów.  Opowiadam na co możemy się natknąć przy tej analizie. Sytuacja pierwsza: “zarabiam mało i nie stać mnie na wakacje”.

[14:20] Zmiana swojego myślenia może być przerażająca, bo nowa. Zdradzam od jakiego małego kroku zacząć, aby zmiana miała szansę powodzenia. 

[18:33] Największy wpływ mamy na myśli, emocje i działania. Owszem, możemy nimi wpłynąć na okoliczności i efekty, ale tylko w naszym obszarze.

[19:26] Przyglądamy się drugiej sytuacji: “mam trudną relację z bratem”. Często pierwszym krokiem do rozwikłania tej sytuacji może być zauważenie, że odczuwam emocje nieadekwatne do tego, co się zdarzyło zewnętrznie. Wtedy zaczynam się przyglądać sobie: co się ze mną dzieje, czego dotyczą trudne uczucia?

[19:26]  Przykład: “Mam mało czasu”. O strategiach, które stosujemy do siebie (często nieświadomych) i umiejętności rezygnacji.

Odcinek trwa 28 minut.

 

Mamy wpływ na to, co myślimy, a przez to mamy wpływ na nasze emocje i działania. Wpływamy więc na efekty i nawet okoliczności (te które mogą być od nas zależne).

 


Co w tym podcaście najbardziej Cię zainspirowało? Może masz jakieś pytania?

Zachęcam do podzielenia się w komentarzu sytuacją, w której zastosujecie model 5 elementów.

5
Dodaj komentarz

avatar
3 Komentarz threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted Komentarz
Hottest Komentarz thread
4 Komentarz authors
Agata WiatrowskaKingaMagdaJustyna Recent Komentarz authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Justyna
Gość
Justyna

Przemierzanie drogi od okoliczności do efektu w towarzystwie energii Konia Trenera… Widoczny wpływ na to, gdzie jestem dzisiaj i jak patrzę na jutro. TAAAK!!! Obserwuję zmiany na każdym etapie – myśli, uczuć i emocji, działania i efektów.. Dziękuję za powtórkę – w czasie transformacji 🙂

Agata Wiatrowska

Wow! bardzo się cieszę! 🙂

Magda
Gość
Magda

Dziękuję za powtórkę po warsztatach! Zastanawiałam się jak często robić to ćwiczenie, myślałam tak raz w tygodniu, a tu w podkaście słyszę, że najlepiej codziennie! Postaram się w takim razie być uważna na takie sytuacje i wkładać je do tego modelu codziennie. Może dam radę 😉

Kinga
Gość
Kinga

Witaj
Przede wszystkim bardzo dziękuję, że dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem. Mam 2 wątki w kwestii podcastu o 5 elementach.
Pierwszy dotyczy rozróżnienie emocji i uczuć. Rozumiem rozróżnienie o którym piszesz tzw. Klasyfikacje ale później zamiennie używasz słów emocja i uczucia podając przykłady. I zastanawiam się czy warto komplikować kwestie. Bo uczucie w danej chwili wpłynie na moja emocje jak ja przywołam. Więc docelowo pracuje z emocją, która się pojawiła w danych okolicznościach?
Druga kwestia. Model bardzo przypomina mi narzędzie RTZ. Tam są 4 elementy. I szukamy pod naszymi standardowymi myślami przekonań i sprawdzamy czy nam służą. Pozdrawiam

Agata Wiatrowska

Dzięki Kinga za komentarz. Model możesz przekształcać jak chcesz:) jak Ci coś pasuje zrobić inaczej to rób:) ten model to fundamenty rozwoju – w różnych metodach rozwojowych się pojawia i inaczej nazywa. U mnie to jest kompilacja moich doświadczeń z Grupy TROP i ich modelu MUD, doświadczeń u Klausa Ferdinanda Hempflinga, Porozumienie bez przemocy oraz właśnie 4 fali terapii poznawczo-behawioralnej. Te wszystkie teorie krążą wokół tego samego. To czego uczę, to żeby wziąć z modelu to co służy dla danej osoby. Bo model ma być dla nas, a nie my dla modelu:)) W przykładach używam uczuć i emocji zamienie, bo jak czuję złość to nie ma znaczenia czy to emocja czy uczucie dla mnie. W tym momencie jest ważniejsze jakim myśleniem się przyczyniam do tego, żeby np. tą emocję/uczucie u siebie… Czytaj więcej »