Rozwojowe rozwiązywanie sytuacji - model 5 elementów

Model 5 elementów to narzędzie, które możesz sobie zabrać i używać na co dzień. Pomaga w samodzielnym patrzeniu na różne sytuacje z wielu perspektyw, bez pomocy coacha, terapeuty czy facylitatora. To model samofacylitacji, który pozwala wnikać głębiej w sytuacje, które chcemy rozwikłać. Dzięki temu mogą się nam pojawić rozwiązania zupełnie nieoczywiste. Sprawdź 🙂 – Odcinek 18 podcastu Agaty Wiatrowskiej “Z wiatrem w grzywie”.

Rozwojowe rozwiązywanie problemów

 

Listen to “Rozwojowe rozwiązywanie problemów – Odcinek 18” on Spreaker.

Wystarczy, że wciśniesz żółty przycisk powyżej i podcast zacznie się odtwarzać. Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób można SŁUCHAĆ PODCASTu na swoim telefonie zobacz w notce do 1 odcinka. Znajdziesz tam informacje o subskrybowaniu i aplikacjach do podcastów.

Zanim zaczniesz słuchać, warto przygotować notatnik, aby zanotować ważne rzeczy.

 

Istotne wątki tego odcinka :

 

[01:20] Jaki jest sens używania modelu 5 elementów?

[02:00]

ELEMENT 1. OKOLICZNOŚCI

Przykładowe sytuacje do analizowania z użyciem tego modelu:  “chcę zarabiać więcej pieniędzy”, “mam trudną relację z bratem, którą chcę naprawić”, “mam mało czasu”, “chcę zmienić pracę”, “chcę awansować”. 

[03:05]

ELEMENT 2. MYŚLI

Myśli pojawiają się w wyniku różnych okoliczności. Jeśli nie odróżniamy naszych myśli od okoliczności zewnętrznych nasza ocena sytuacji może powodować kłopoty. Możemy też nie uświadamiać sobie swoich myśli. Niektóre myśli mogą nas wyprowadzać w pole.

[04:00]

ELEMENT 3. EMOCJE I UCZUCIA

W emocjach i uczuciach jest energia działania i energia życia. Aby żyć pełnią życia, trzeba dogadać się ze swoimi emocjami. To dlatego większość metod rozwojowych odnosi się do emocji i tworzy przestrzeń na ich przeżywanie.

Emocje i uczucia to nie to samo. Emocje powstają w odniesieniu do danej sytuacji. Uczucia są bardziej złożone, nie muszą być związane z daną sytuacją, ale np. ze wspomnieniami. Warto umieć je odróżniać.

[06:10]  Emocje i uczucia mogą być drogowskazem, ale mogą nas także zwodzić. Przykładowo, uczucia związane z traumą nie są najlepszym drogowskazem do teraźniejszości, związane są z tym co było, dotyczą przeszłości.

[08:26]

ELEMENT 4. DZIAŁANIA

Działania są wynikiem tego, co się w nas dzieje pod wpływem naszych myśli i emocji. To właśnie emocje powodują, że zachowujemy się w określony sposób. Przykładem może być nasz brak konsekwencji w realizowaniu postanowień, np. stajemy przy budce z goframi po tym, jak postanowiliśmy być na diecie.

W tym przypadku myśli prowadzą nas w jedną stronę, a emocje w drugą. W ten sposób nigdzie nie dojedziemy 😉 Efekty uzyskamy tylko, gdy zaprzęgniemy myśli i emocje do tej samej bryczki.

[10:06] Rozwój jest po to, aby odzyskać wpływ na swoje życie. Dlatego lwia część rozwoju skupia się na świadomości własnych myśli i emocji.

Na okoliczności i efekty możemy wpływać poprzez to, co się w nas dzieje. Mamy wpływ na to co myślimy, a przez to mamy wpływ na to, co czujemy. Gdy zajmiemy się pewnymi trudnymi kawałkami w nas, możemy odblokować i uleczyć te części, które nie należą do teraźniejszości, aby nas nie zalewały.

[11:43]

ELEMENT 5. EFEKTY

Efekt to widoczny rezultat. Większość ludzi próbuje łączyć element 1 od razu z drugim czyli “jakie są okoliczności” i “jaki rezultat”.

[12:21] Podaję przykład analizowania sytuacji na podstawie modelu 5 elementów.  Opowiadam na co możemy się natknąć przy tej analizie. Sytuacja pierwsza: “zarabiam mało i nie stać mnie na wakacje”.

[14:20] Zmiana swojego myślenia może być przerażająca, bo nowa. Zdradzam od jakiego małego kroku zacząć, aby zmiana miała szansę powodzenia. 

[18:33] Największy wpływ mamy na myśli, emocje i działania. Owszem, możemy nimi wpłynąć na okoliczności i efekty, ale tylko w naszym obszarze.

[19:26] Przyglądamy się drugiej sytuacji: “mam trudną relację z bratem”. Często pierwszym krokiem do rozwikłania tej sytuacji może być zauważenie, że odczuwam emocje nieadekwatne do tego, co się zdarzyło zewnętrznie. Wtedy zaczynam się przyglądać sobie: co się ze mną dzieje, czego dotyczą trudne uczucia?

[19:26]  Przykład: “Mam mało czasu”. O strategiach, które stosujemy do siebie (często nieświadomych) i umiejętności rezygnacji.

Odcinek trwa 28 minut.

 

Mamy wpływ na to, co myślimy, a przez to mamy wpływ na nasze emocje i działania. Wpływamy więc na efekty i nawet okoliczności (te które mogą być od nas zależne).

 


Co w tym podcaście najbardziej Cię zainspirowało? Może masz jakieś pytania?

Zachęcam do podzielenia się w komentarzu sytuacją, w której zastosujecie model 5 elementów.

9
Dodaj komentarz

avatar
5 Komentarz threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted Komentarz
Hottest Komentarz thread
5 Komentarz authors
Agata WiatrowskaElżbietaKingaMagdaJustyna Recent Komentarz authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Justyna
Gość
Justyna

Przemierzanie drogi od okoliczności do efektu w towarzystwie energii Konia Trenera… Widoczny wpływ na to, gdzie jestem dzisiaj i jak patrzę na jutro. TAAAK!!! Obserwuję zmiany na każdym etapie – myśli, uczuć i emocji, działania i efektów.. Dziękuję za powtórkę – w czasie transformacji 🙂

Agata Wiatrowska

Wow! bardzo się cieszę! 🙂

Magda
Gość
Magda

Dziękuję za powtórkę po warsztatach! Zastanawiałam się jak często robić to ćwiczenie, myślałam tak raz w tygodniu, a tu w podkaście słyszę, że najlepiej codziennie! Postaram się w takim razie być uważna na takie sytuacje i wkładać je do tego modelu codziennie. Może dam radę 😉

Kinga
Gość
Kinga

Witaj
Przede wszystkim bardzo dziękuję, że dzielisz się swoją wiedzą i doświadczeniem. Mam 2 wątki w kwestii podcastu o 5 elementach.
Pierwszy dotyczy rozróżnienie emocji i uczuć. Rozumiem rozróżnienie o którym piszesz tzw. Klasyfikacje ale później zamiennie używasz słów emocja i uczucia podając przykłady. I zastanawiam się czy warto komplikować kwestie. Bo uczucie w danej chwili wpłynie na moja emocje jak ja przywołam. Więc docelowo pracuje z emocją, która się pojawiła w danych okolicznościach?
Druga kwestia. Model bardzo przypomina mi narzędzie RTZ. Tam są 4 elementy. I szukamy pod naszymi standardowymi myślami przekonań i sprawdzamy czy nam służą. Pozdrawiam

Agata Wiatrowska

Dzięki Kinga za komentarz. Model możesz przekształcać jak chcesz:) jak Ci coś pasuje zrobić inaczej to rób:) ten model to fundamenty rozwoju – w różnych metodach rozwojowych się pojawia i inaczej nazywa. U mnie to jest kompilacja moich doświadczeń z Grupy TROP i ich modelu MUD, doświadczeń u Klausa Ferdinanda Hempflinga, Porozumienie bez przemocy oraz właśnie 4 fali terapii poznawczo-behawioralnej. Te wszystkie teorie krążą wokół tego samego. To czego uczę, to żeby wziąć z modelu to co służy dla danej osoby. Bo model ma być dla nas, a nie my dla modelu:)) W przykładach używam uczuć i emocji zamienie, bo jak czuję złość to nie ma znaczenia czy to emocja czy uczucie dla mnie. W tym momencie jest ważniejsze jakim myśleniem się przyczyniam do tego, żeby np. tą emocję/uczucie u siebie… Czytaj więcej »

Elżbieta
Gość
Elżbieta

Jak uświadomić sobie ze coś pochodzi z traumy? Jak odzyskać wpływ na swoje życie? Bardzo ciekawe ..nieadekwatne reakcję. To pokrótce. Bardzo mnie interesuje to co słucham na podcastach. Jeszcze nie wszystko rozumiem. Dużo treści i bardzo mnie to interesuje. Dzięki za wiedzę.

Agata Wiatrowska

Jak czujemy, że coś wraca nieadekwatnie od sytuacji i to wielokrotnie to możemy to podejrzewać. Wtedy najlepszym krokiem jest terapia.

Elżbieta
Gość
Elżbieta

Od czego zacząć zmianę swojego świata wewnętrznego. Programy rozwojowe sa dość kosztowne. Czasem potrzeba coś wytłumaczyć poprowadzić. Ciekawi mnie jak sie do tego zabrać i jak nawet małymi krokami ruszyć z kopyta😂

Agata Wiatrowska

Bardzo polecam mój kurs Rusz z kopyta. To 7 modułów docierania do siebie, z prostych 1 ćwiczeniem w każdym z modułów. Kurs jest przystępny cenowo jak najbardziej:) tutaj więcej informacji: http://www.ruszzkopyta.pl