Samoregulacja czyli jak rozpoznać sferę prawdziwego komfortu

 

Niedawno prowadziłam webinar, o tym jak poszerzać swoją sferę komfortu. Mówiłam o samoregulacji jako narzędziu do tego. Postanowiłam nagrać o tym również podcast, bo to temat podstawowy w rozwoju. Dostęp do różnych narzędzi rozwojowych mamy inny, w zależności od tego, jak dbamy o swoją samoregulację. Opowiadam o tym w tym odcinku. –  Odcinek 31 podcastu Agaty Wiatrowskiej “Z wiatrem w grzywie”.

Samoregulacja czyli jak rozpoznać sferę prawdziwego komfortu

  Posłuchaj podcastu

Listen to “Odcinek 31 Samoregulacja czyli jak rozpoznać sferę prawdziwego komfortu” on Spreaker.

Wystarczy, że wciśniesz żółty przycisk powyżej i podcast zacznie się odtwarzać. Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób można SŁUCHAĆ PODCASTu na swoim telefonie zobacz w notce do 1 odcinka. Znajdziesz tam informacje o subskrybowaniu i aplikacjach do podcastów.

  Czego dowiesz się z tego odcinka?
  • Jak zadbać o podstawową sferę komfortu, żeby była mocnym punktem wyjścia do podejmowania nowych wyzwań?
  • Jak poznać czy jesteśmy w prawdziwej czy pozornej strefie komfortu?
  • Co zrobić, żeby się odmrozić? Co zrobić, żeby wyjść ze stanu pozornie komfortowego i zacząć czuć?
  •  Dlaczego droga ze strefy zamrożenia przebiega zawsze przez strefę zagrożenia i walki?
  • Jakie zmiany wprowadziłam w organizacji warsztatów, żeby zadbać o samoregulację uczestniczek warsztatów?
  • Czy konie mają podobne strefy komfortu, zagrożenia i zamrożenia?
  • Co może wyrzucać ze sfery komfortu do sfery zagrożenia?
  • Dlaczego warto poznać swoje sposoby na ładowanie baterii?
  W jakiej strefie teraz jesteś?
  •  STREFA KOMFORTU

Tutaj czujemy się bezpiecznie. Odpoczywamy. Tu mieści sie zdrowy sen, lekki ruch, relacje z bliskimi i czynności, przy których jesteśmy zrelaksowani.  Wszystko, co nie wymaga od nas specjalnego wysiłku intelektualnego.

  • STREFA ROZWOJU

To miejsce, gdzie zaczynamy się uczyć. Mobilizujemy się. Jesteśmy ciekawi świata, refleksyjni, ale też otwarci na relacje z innymi. Będąc w tej strefie, nie gubimy kontaktu z ciałem. Mamy dostęp do naszej empatii. Możemy wybierać, jak chcemy o siebie zadbać i dostrzegamy jak dbać o innych. Widzimy perspektywy innych osób i nie sprawia nam to dyskomfortu.

  •  STREFA ZAGROŻENIA i WALKI

Tutaj działamy z dużą energią. Mamy ogromną mobilizację, ale nie czujemy się bezpiecznie. To co wtedy robimy – to próby poradzenia sobie z sytuacją, a nie rozwój. Chcemy szybkich rozwiązań. Brakuje nam empatii. Trudno nam przyjąć inny punkt widzenia.

  •  STREFA ZAMROŻENIA

Inaczej strefa przetrwania.  Tutaj odcinamy się od trudnych wydarzeń i uczuć. Tu wyciszają się nasze emocje, odzyskujemy spokój. Ale tylko pozorny. Często strefa zamrożenia jest mylona ze strefą komfortu. To mechanizm obronny.

 

  O co chodzi ze strefami? I jak to wszystko działa?

Gdzie najlepiej się rozwijamy? Gdzie możemy próbować nowych strategii i podejmować wyzwania? Optymalnie dzieje się to w strefie rozwoju. Ale… Jeśli jesteśmy za długo w strefie rozwoju, możemy mieć problem z powrotem do naszej bezpiecznej strefy komfortu. Gdzie wtedy lądujemy? W strefie zagrożenia, a później zamrożenia. Oczywiście tu lepiej nie przebywać zbyt długo. Skutkiem może być choroba, nie tylko psychosomatyczna.

Co możemy zrobić, żeby ze strefy zagrożenia powrócić do strefy komfortu? To proste. Potrzebujemy odpoczynku. Czasu, w którym się wyregulujemy. Czasu, po którym poczujemy się znowu gotowi na nowe doświadczenia i nowe wyzwania.

Niestety zdarza się też, że zamiast powrócić do sfery komfortu – wpadamy  w strefę zamrożenia. Tam pozornie czujemy się lepiej niż w sferze zagrożenia, ale to tylko mechanizm obronny. W rzeczywistości w ogóle nie czujemy części siebie.

Zacznij przyglądać się Twoim stanom pod kątem tego modelu ze strefami i zobacz, jak możesz zmienić swój styl życia, aby o siebie zadbać.

Ważne jest odróżnić sferę pozornego komfortu od prawdziwej sfery komfortu”

Odcinek trwa 26 minut.

 

  Wymienione w odcinku: 

  •  teoria poliwagalna S. Porges
  •  Karin i Gerhard Krebs – model samoregulacji opracowany na podstawie teorii Dr Hans Christian Altmann i Tom Senninger

 

  W dbaniu o równowagę i zdrowy styl życia może pomóc Ci także to, co mówię w podcaście o energii:

Energia to nie czary maryodcinek 2 podcastu “Z Wiatrem w grzywie”

Myślenie o swojej energii, świadomość tego co się z nami dzieje, zarządzanie energią, jej zbieranie i obniżanie, zgodnie z tym, jakie zadania w ciągu dnia mamy zaplanowane – to wszystko pomaga zachować zdrowe proporcje między komfortem, a przebywaniem w innych strefach.

 

  Jeśli chcesz być na bieżąco z podcastami i tym, co robię – zapisz się na moje listy 🙂

   Napisz, co w tym odcinku było dla Ciebie ważne. Jakie odkrycia zrobiłaś dzięki takiemu spojrzeniu?

 

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o