blank

Szkoła Głębokiej Facylitacji

Strona główna > Szkoła Głębokiej Facylitacji

Szkoła głębokiej facylitacji i pracy procesowej w kontakcie 1:1 i z grupą

Szkoła głębokiej facylitacji i pracy procesowej 1:1 i z grupą jest kompleksowym doświadczeniem przygotowującym do pracy z drugim człowiekiem i małymi grupami. Esencją umiejętności facylitatora jest wsparcie w sięganiu do wewnętrznej mądrości, eksplorowanie swoich zasobów i prowadzenie uczenia się przez doświadczenia. Głęboka facylitacja® jest autorskim sposobem pracy Agaty Wiatrowskiej zanurzonym w uznanych i sprawdzonych podejściach do pracy z drugim człowiekiem. Szkoła daje narzędzia i umiejętności do prowadzenia facylitacji (1:1 lub w grupach) lub do integrowania z rolami zawodowymi zanurzonymi w kontakcie z ludźmi.

Szkoła to intensywna ścieżka rozwoju osobistego i profesjonalnego.

blank

blank

Autentyczna pogłębiająca rozmowa, kontakt i „pomieszczanie”

Facylitator uczy się korzystać ze swoich wewnętrznych zasobów, żeby towarzyszyć innym w eksplorowaniu siebie. Staje się sam dla siebie narzędziem do wspierania w rozwoju innych. Praktykując głęboką facylitację poszerza umiejętność używania swojej samoświadomości, kontenerowania emocji, ucieleśniania tego, co się dzieje w kontakcie i korzystania z tego. Uczy się nie tylko aktywnie, ale i świadomie słuchać. Być zarówno w „do-ing”, jak i w „be-ing”.

blank

Magia uczenia się przez doświadczenie

Głęboka facylitacja to wolnościowy proces pracy łączący się z intuicyjnym sposobem rozwijania się, jakim jest uczenie się przez doświadczenie. W swojej esencji już sama głęboka rozmowa jest uczeniem się przez doświadczenie. Facylitator uczy się, jak pogłębiać rozmowę czy dyskusję zamieniając ją w doświadczenie. Jednocześnie oprócz rozmowy głęboka facylitacja jest idealnym uzupełnieniem każdego uczenia się przez doświadczenie.

blank

Praca z grupą w oparciu o proces grupowy

Głęboka facylitacja bazuje na mądrości grupy i tworzy warunki („facylituje”), żeby ta mądrość mogła ujrzeć światło dzienne. Cele grupy mogą być różne, ale intencją głębokiego facylitowania jest wspólnota umożliwiająca autentyczne zaangażowanie, sięganie do swoich zasobów i potencjału. Stworzenie przestrzeni, w której autentyczność członków grupy tworzy „mądrość zdrowego stada”. Proces nie dotyczy tylko relacji grupowych, ale nawet bardziej rytmu ujawniania się wymiany i głębi między uczestnikami.

blank

Taniec z układem nerwowym

Czułość na regulację układów nerwowych jest bazą głębokiej facylitacji. Trudno o głęboką facylitację, kiedy doświadczenia czy sposób pracy nie dostraja się do układów nerwowych. Głęboka facylitacja bazuje na świadomości potrzeb układu nerwowego. Wyregulowane układy nerwowe otwierają drogę do zrównoważonych myśli, świadomego procesowania emocji, i duchowej perspektywy. Jednocześnie głęboka facylitacja bywa wyzwaniem dla układów nerwowych.


Koncepcja i cele Szkoły głębokiej facylitacji i pracy procesowej z grupą

Szkoła składa się z kilku zjazdów umożliwiających praktykę na sobie oraz spotkań online „Metapoziom”. Celem Szkoły jest nauczenie się prowadzenia głębokiej facylitacji i rozwój osobisty, który do tego jest potrzebny. Głęboka facylitacja można powiedzieć, że jest mieszanką rozwojowego kontaktu indywidualnego i grupowego oraz pracy z grupą opartej o proces. Esencją jest pogłębianie kontaktu 1:1 z poszczególnymi osobami w grupie i tworzenie przestrzeni do grupowej głębi.

Praktyką głębokiej facylitacji można uzupełnić pracę coacha, trenera, facylitatora, terapeuty i każdej osoby, która pracuje z ludźmi rozwojowo. Jednocześnie to uniwersalne umiejętności, które można integrować w pracy menedżerskiej, prawników, lekarzy. Wszędzie tam, gdzie pogłębienie kontaktu z drugim człowiekiem może być kluczowe.

Szkoła może też być traktowana jako ścieżka rozwoju osobistego.

blank
blank

Elementy Szkoły głębokiej facylitacji

Szkoła składa się z kilku elementów: uczestnictwa w zjazdach (3 razy 3 dni – 9 dni warsztatowych), comiesięcznych zadań pozwalających integrować umiejętności ze zjazdów oraz spotkań online „Metapoziom” wspierających integrację treści ze Szkoły z tym, czym już zajmuje się dana osoba. Metody pracy, które będą w Szkole to: głęboka facylitacja (1:1 i w parach), praca procesowa na grupie, dyskusje, różne doświadczenia umożliwiające uczenie się przez doświadczenie, w tym czas w naturze i z końmi.

blank

Podstawy merytoryczne i naukowe Szkoły głębokiej facylitacji

Szkoła uczy praktycznych umiejętności, jest w modalności integracyjnej i uwzględnia aktualną wiedzę naukową o psychice człowieka. W szczególności łączy takie nurty i podejścia:

  • Psychologia stosowana (umiejętności z prowadzenia treningów interpersonalnych, Kurt Levin i inni)
  • Psychologia humanistyczna i egzystencjalna (Rogers, Yalom)
  • Nurt NARM (neuro-afektywny model relacyjny) terapii traumy
  • Psychologia głębi (Jung) i psychologia procesu
  • Nurt Gestalt, nurt poznawczo-behawioralny, nurt psycho-dynamiczny

Co umożliwia Szkoła głębokiej facylitacji i dla kogo jest?

– Dla Ciebie, jeśli już pracujesz z ludźmi (np. jako coach, trener, facylitator, terapeuta itp) i szukasz dodatkowego sposobu na pogłębioną pracę z ludźmi i wzbogacenia swojego warsztatu.
– Jeśli fascynuje Cię spotkanie z drugim człowiekiem i towarzyszenie mu w docieraniu do wewnętrznej mądrości i chcesz to praktykować.
– Jeśli jesteś menadżerką/menedżerem i wiesz, że rozwój człowieka i towarzyszenie mu jest głównym Twoim zasobem.
– Jeśli jesteś sporo z ludźmi i chcesz nauczyć się komunikować z nimi bez przeciągania liny i w oparciu o obustronną zgodę.
– Jeśli szukasz głębokiego, osobistego doświadczenia rozwojowego.

Uczestnik/czka otrzymuje Dyplom ukończenia Szkoły głębokiej facylitacji i procesowej pracy z grupą.

Głęboka facylitacja służy połączeniu się z wewnętrzną mądrością i głębszymi zasobami.


Moduły Szkoły

1. Głęboka facylitacja – przestrzeń poznania i doświadczania

Prowadzenie rozmowy rozwojowej
Facylitator jako „narzędzie”
Przestrzeń wspierająca regulację układu nerwowego
Kontrakt, jego granice
Kontrakt a nieświadomość
Praca 1:1 (struktura sesji indywidualnej, w tym sesje studyjne pokazowe)
Zasady tworzenia sytuacji edukacyjnej w paradygmacie uczenia się, a nie bycia nauczanym
Głębokie słuchanie (praca z ciszą, podstawy kontaktu rozwojowego i terapeutycznego, aktywne słuchanie)

2. Układ nerwowy i jego tajemnice

Czułość na układ nerwowy
Regulacja w trakcie rozmowy i w trakcie procesu grupowego
Aktywacja i dezaktywacja układu nerwowego w trakcie uczenia się przez doświadczenie i w rozmowie
Podstawy teorii poliwagalnej w praktyce pracy 1:1 i z grupą

3. Prowadzenie procesu pracy w grupie

Zasady i filozofia prowadzenia procesu grupowego
Cel grupy, a jej możliwości
Komunikacja w grupie, która buduje (niuanse komunikatu „ja”, blokady komunikacyjne)
Doświadczenia grupowe i ich omawianie
Budowanie bezpieczeństwa w grupie
Facylitowanie trudnych sytuacji w grupie

4. Facylitowanie procesowe a narzędziowe

Samoświadomość facylitatora jako narzędzie pracy
Rodzaje facylitacji (procesowa, tematyczna)
Praktyka facylitowania
Rozwój osobisty osoby facylitującej

5. Praktyka głębokiej facylitacji

Praca w kontrakcie
Doświadczanie przeciwprzeniesienia i jego możliwości
Kontakt ze sobą i kontakt z innymi (50/50)


blank

Szkoła przygotuje Cię do:

blank prowadzenia sesji głębokiej facylitacji 1:1 jako spotkań samodzielnych i jako części większych programów/procesów rozwojowych.
blank prowadzenia grup w oparciu o proces i głęboką facylitację
blank prowadzenia spotkań z ludźmi głębiej i z uważnością na układ nerwowy (facylitator czuły na układ nerwowy)
blank organizowania spotkań z ludźmi efektywniej
blank integrowania potencjału głębokiej facylitacji z tym, czym teraz się zajmujesz.


Uczestniczki opowiadają o swoim doświadczeniu

Przestrzeń rozwojowa dzięki której wyrastają skrzydła

Pierwsze  warsztaty z Agatą wywróciły do góry nogami moje życie, zaczęłam inaczej patrzeć na siebie, na otoczenie. Wtedy nie wiedziałam, że to była zaledwie przystawka do tego, co mnie spotkało podczas zajęć w szkole. Agata Wiatrowska jest demiurgiem. Razem ze swoimi końmi dała mi szansę na dotarcie w głąb siebie, na zmierzenie się z przeszłością i na nowe otwarcie. Dzięki jej szkole wyrosły mi skrzydła. Teraz będę mogła się wiedzą dzielić z innymi.
Agata Wiatrowska – dziękuję z całego serca za szkołę. Dała mi nowe życie.

blank
Monika Filipowska

Uczestniczka Szkoły facylitatorów i Train the trainer

Bezpieczna przestrzeń

(…) Agata jest osobą magiczną, ma niezwykłą aurę. W jej spokoju, jakim emanuje jest bezpieczeństwo; wydaje się osobą kruchą, a jest niezwykle silna i bardzo kobieca. W rozmowach (na tych warsztatach), choć było nas 8, czułam się jak na kozetce – leżance u psychologa :). Agata obdarzyła każdą z nas niezwykłą uważnością, jakby pochylała się nad każdą z nas (i pewnie tak było), ale też była w tym przestrzeń i wolność, (tzn. brak osaczenia i pouczania). Rzadko spotyka się już osoby, które kochają ludzi i zwierzęta (życie), w całym najlepszym tego słowa znaczeniu. I umieją to pokazać.(…)

blank
Anna Święch

Uczestniczka programu rozwjowego HorseSensownia

Żyć swoim życiem

Droga Agato,
podróż integracji siebie którą odbyłam pod Twoimi skrzydłami i z pomocą grupy była dla mnie niezwykła.
Z serca Ci dziękuje za pomoc, otworzyły się we mnie  drzwi dzięki którym zobaczyłam i poczułam inny sposób stąpania po ziemi.
Narzędzia, które otrzymałam na warsztatach są nieocenioną pomocą w codzienności – dzięki którym uczę się łączyć nową jakość siebie ze starą codziennością, która nie rozpieszcza.
Trud jest olbrzymi, aby zintegrować wszystko „nowej jakości we mnie” z moim środowiskiem, w kontakcie ze sobą ze świadomością bycia tu i teraz , z tym co we mnie rezonuje a/i jednocześnie z betonowym światem.

Moc grupy nastawionej na działanie była przemocna!  Cały czas w sumie w mocy  wspomagającej , bezpiecznej i nie pozostawiającej pytań bez odpowiedzi ani też zapętlonych nitek i starych dziur bez zaopiekowania.
Wyjeżdżałam od Ciebie z dużą wdzięcznością za procesy które nas wszystkich wzbogaciły i pozwoliły na nowy powiew bryzy życia. Mam poczucie większej pojemności w sobie dla siebie i świata:)
Warsztaty były z mega pompą rozwojową w wielu wymiarach!!!

blank
Magdalena Rydzowska-Dolatowska

Uczestniczka programu rozwojowego HorseSensownia

Przeczytaj wyjątkowe referencje – listy, które otrzymuję od uczestniczek i uczestników moich programów zobacz tutaj.


blank

O prowadzącej: Agata Wiatrowska

Facylitatorka z powołania. Terapeutka w trakcie szkolenia (4 letnia Szkoła terapii w modelu NARM – neuroafektywny model relacyjny), coach grupowy, trener II stopnia – specjalizacja w procesach grupowych, właścicielka HorseSense. Od 20 lat prowadzi ludzi ku swojej autentyczności i mocy. Pracę superwizuje u superwizorów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i u superwizorów NARM.

Jest pionierem Horse Assisted Education w Polsce. Od 2005 roku prowadzi programy rozwojowe z końmi dla organizacji, firm oraz osób indywidualnych. Prowadzi szkołę facylitatorów metody i doradza przy tworzeniu organizacji oferujących programy rozwojowe z końmi.

Prowadzi intensywne programy rozwojowe (HorseSensownia i Droga kobiety), w których wzięło udział już tysiące osób. Współpracowała z IKEA, mBank, Bank Millennium, Bayer, BZ WBK, BGK, Capgemini, CitiBank, DHL, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Hewlett-Packard, Procter&Gamble, Teva, TVP 2 i wieloma innymi organizacjami.

Współtworzy i prowadzi projekty rozwoju przywództwa, przedsiębiorczości, aktywności zawodowej w całej Polsce i na świecie (m.in. w ramach programu Leader realizowanym przez Lokalne Grupy Działania czy programu Leonardo da Vinci uczenie się przez całe życie).

Jest autorką książek: „Wyprawa po MOC”, bestsellera „Psychologia relacji człowieka z koniem” wydanej w 2021, „Koń jako trener. O facylitacji programów rozwojowych z końmi i lekcjach od koni trenerów”, wydanej w 2016 roku oraz współautorką książki „Menedżer uczy się od koni”, Difin, 2013 oraz rozwojowych kursów online. Prowadzi podcast rozwojowy „z Wiatrem w grzywie”.


blank

Szkolenie facylitatorów odbywasz w miejscu, gdzie przyroda łączy się w naturalny sposób z człowiekiem i końmi.
Inspirujące miejsce

HorseSense tworzyłam powoli i w skupieniu. Chciałam, aby każdy kąt przestrzeni sprzyjał tworzeniu się wyjątkowego klimatu. Miałam na myśli przede wszystkim ciebie i twoje samopoczucie. Miejsce to ma cię inspirować. Postawiłam na nowoczesną architekturę, która harmonijnie łączy się z miejscową przyrodą. Nie chciałam, aby nadmiar rzeczy cię rozpraszał. Wolałam zbliżyć do nas przyrodę, aby jej obserwacja i bliski kontakt wspierał twoje procesy rozwojowe. Zielone brzozy i sosny koją swoim szumem nerwy, łąki i bagienne okolice są naturalną barierą, która chroni nas przed hałasem miasta. Twoja wewnętrzna przemiana będzie się odbywać w najlepszych do tego warunkach. Wybrałam Bolimowski Park Krajobrazowy nieprzypadkowo. Ważne było dla mnie to, abyś miała wygodny dojazd z każdej części Polski i Świata (od lotniska Okęcie to tylko 1,15 minut kolejką). Puszcza, która nas otacza, to ostoja dla wielu zwierząt w tym koni. Mam nadzieję, że wkrótce stanie się także i twoją.

Lokalizacja

Ośrodek HorseSense

ul. Klonowa 21
96-315 Franciszków

Dobry dojazd samochodem: z autostrady A2 węzeł Wiskitki ok. 10 km oraz pociągiem – ośrodek znajduje się blisko stacji PKP Jesionka (ok. 500 m od ośrodka).

Terminy i koszty:

Na Szkołę jest tylko kilka miejsc na rok. Chcąc się dowiedzieć kiedy ruszają zapisy w kolejnych grupach – dołącz do listy zainteresowanych poniżej. 

Cena

11.500 zł brutto (zawiera 23% VAT) przy płatności jednorazowej (opłata rezerwacyjna w momencie zgłoszenia i pozostała część płatna po podpisaniu umowy)
12.500 zł brutto (zawiera 23% VAT) przy płatności w ratach (opłata rezerwacyjna w momencie zgłoszenia i 5 rat).
Cena obejmuje udział we wszystkich zjazdach, materiały, przerwy kawowe.
Można skorzystać z noclegu w ośrodku w cenie 150 zł/dobę – tylko 6 miejsc – decyduje kolejność zgłoszeń i rekrutacji. Wyżywienie we własnym zakresie – dostępny jest aneks kuchenny. Jak zorganizować kuchnię można przeczytać niżej.

Organizacja kuchni
Najlepiej zabrać ze sobą proste i szybkie do przygotowania posiłki. Kilka rzeczy na śniadanie i kolacje. Na obiad coś gotowego co da się odgrzać np. w mikrofali lub na patelni. Inspirującą propozycją są też posiłki liofiliozowane, które się po prostu zalewa wodą (np. Lyofood). Na zjazdach Szkoły nie mamy za dużo czasu na jedzenie;), więc dobrze jest mieć pod ręką coś, co pozwoli nie być głodnym. Gdyby jednak czegoś zabrakło to niedaleko jest sklepik (10 minut na piechotę). Można zamówić dietę pudełkową np. z Burakdieta.

Zapisy, proces rekrutacji i warunki uczestnictwa

W celu rezerwacji miejsca prosimy o wybranie w sklepie Szkoły facylitatorów i opłacenie I części. Jeśli w sklepie nie ma miejsc lub jeszcze nie są otwarte zapisy – dopisz się do listy zainteresowanych – jako pierwsza dostaniesz informację kiedy ruszą zapisy. 
Warunkiem umożliwiającym udział w Szkole jest uczestnictwo w programie rozwojowym (dowolnym) Agaty Wiatrowskiej w ostatnich 5 latach.
Po wniesieniu opłaty odbędzie się konsultacja indywidualna (spotkanie online, jej celem jest eksploracja motywacji i intencji stojących za uczestnictwem w Szkole głębokiej facylitacji). W przypadku niezakwalifikowania się do Szkoły opłata rezerwacyjna jest zwracana po potrąceniu 300 zł opłaty administracyjnej za proces rekrutacyjny.

Edycja I 2024/2025 
I zjazd 6-8.12.2024
II zjazd 7-9.03.2025
III zjazd 6-8.06.2025
Spotkanie online „Metapoziomy”:
22 styczeń 2025 11:00-12:30,
12 luty 2025 17:00-18:30
16 kwiecień 2025 11:00-12:30,
7 maja 2025 17:00-18:30

Godziny zjazdów:
piątek 15:00 – 19:00
sobota 10:00 – 16:00
niedziela 10:00 – 15:00

Zapraszam 🙂

Najczęściej zadawane pytania:


JAKA JEST RÓŻNICA MIĘDZY SZKOŁĄ FACYLITATORÓW PROGRAMÓW ROZWOJOWYCH Z KOŃMI, A SZKOŁĄ GŁĘBOKIEJ FACYLITACJIJ

Szkoła facylitatorów programów rozwojowych z końmi jest skierowana do osób, które chcą prowadzić rozwój lub terapię z końmi i chcą się tego nauczyć. Szkoła głębokiej facylitacji jest dla osób, które pracują lub chcą pracować z ludźmi rozwojowo, nie w kontekście koni. Obie Szkoły mogą się oczywiście uzupełniać.

DLA KOGO MOGĘ BYĆ FACYLITATOREM PO SZKOLE?

Umiejętności głębokiej facylitacji możesz połączyć ze swoją aktualną profesją związaną z rozwojem ludzi. Umiejętności głębokiej facylitacji naturalnie uzupełniają pracę coacha, terapeuty, trenera itp. który chce poszerzyć swoją pracę o głębokie kompetencje oparte w nurcie humanistycznym. Szkoła może być też traktowana jako ścieżka rozwoju osobistego.