en en en

Złota piątka: 5 rodzajów rozwoju przywództwa

19 styczeń 2018, autor: Joanna Borysiewicz-Gardeła

Złota piątka: 5 rodzajów rozwoju przywództwa

artykuł na podstawie webinaru Agaty Wiatrowskiej „Przywództwo w równowadze”

 

Czytając ten artykuł:

 

  • dowiesz się: Co to właściwie jest przywództwo?
  • poznasz: „złotą piątkę” czyli obszary w jakich możemy rozwijać przywództwo 
  • zainspirujesz się: krótkimi przykładami z programów z końmi
  • może weźmiesz coś dla siebie: na co już dzisiaj możesz zwrócić uwagę, aby rozwijać przywództwo


Co to jest przywództwo?

 

Przywództwo to zestaw umiejętności, który umożliwia realizację jakiejś idei, w którą są włączone inne osoby. Przywództwo nie zaczyna się z nadania stanowiska. Przywództwo, o którym będzie ten artykuł dotyczy przywództwa „używanego”,  nie wynikającego z roli czy stanowiska czyli takiego, w którym wkładamy swoją energię, aby nakreślić wizję, uczyć innych, być mentorem. Wynika ono z wewnętrznej motywacji. Często możemy spotkać osoby na stanowiskach zarządzających, które używają władzy, ale nie podejmują przywództwa. W zespołach natomiast widać sytuacje, w której jedna z osób podejmuje rolę przywódczą nie mając przypisanego żadnego stanowiska.
Ten fragment przywództwa, podejmowanego niezależnie od stanowiska, istotny jest właśnie dla koni. Osoby, które przyjeżdżają na programy rozwojowe nie są dla koni trenerów osobami, od których są zależne, nie mają z nimi relacji, nie mają wobec nich żadnych zobowiązań. Konie reagują więc na przywództwo wykonywane w danej chwili, na to co się dzieje w konkretnej sytuacji z tą osobą.

Konie nie wiedzą, jakie mamy stanowisko. Reagują w „tu i teraz” na to jak pokażemy nasze przywództwo.

ZŁOTA PIĄTKA : 5 OBSZARÓW ROZWOJU PRZYWÓDZTWA, w których działają programy z końmi

 

1. Myśli, postawa i nastawienie wpływają na rzeczywistość

 

Uczestnicy programów rozwojowych wielokrotnie doświadczają, że to co myślimy – realizuje się w rzeczywistości. Proste zdania z końmi, jak np. dojście z koniem do celu, który sobie wyznaczyliśmy może zostać zablokowane przez naszą myśl. Myśl od razu uwidacznia się w naszym ciele, a to jest odczytywane przez konia. Nasze myślenie odbierane jest nie tylko przez konie, ale również przez innych ludzi. Myśli kształtują postawę, które bez problemu (choć czasem nieświadomie) jest odbierana przez inne osoby.

Ważne jest więc jakie mamy nastawienie, gdy wchodzimy w daną sytuację, rozmawiamy z kimś, podejmujemy decyzję. Ważne także, aby myśli były spójne z tym co przekazujemy słowami.
Konie niesamowicie to wszystko wyczuwają. Współpraca z końmi układa się w sposób satysfakcjonujący dla obu stron, jeśli mamy świadomość naszych myśli, uczuć i postaw. Bycie w kontakcie z emocjami i świadomość z jaką postawą działamy przekłada się na współpracę z innymi.

 

 

 

2. Wszystko zaczyna się od „dlaczego?”

 

Wizja w drodze do celu

Obszar dotykający wizji jest kluczowym obszarem dla wielu liderów. Pytanie: „dlaczego chcesz być w tej organizacji?”, „dlaczego założyłeś tę firmę?” „dlaczego chcesz zrealizować ten projekt?” to pytanie o najgłębszą motywację czy najgłębszą potrzebę. Co jest tą wizją?

W czasie programów rozwojowych z końmi wizja nadaje koniom energię. Przykład doświadczenia na zdjęciu (osoba prowadzi konia od tyłu – doświadczenie Przywództwo „od tyłu”) pokazuje energię ruchu naprzód wynikającą z wizji. To doświadczenie pomaga zrozumieć jak ważne jest szanowanie działania jako takiego i ile możemy mieć nad nim kontroli, aby go nie zgasić. Koń zanadto kontrolowany może odmówić w ogóle ruchu naprzód. Koń, któremy nie przekażemy naszej wizji pójdzie w wybranym przez siebie kierunku. Jeśli pracujemy z zespołem ludzi podobnie istotna jest energia grupy, zaufanie do jej członków. Jeśli będziemy chcieli kontrolować każdy krok każdego człowieka – możemy zgasić całą energię w zespole. Energia działania w zespole to umiejętność przekazania wizji (dlaczego coś robimy). W danym momencie druga osoba nie musi identyfikować się z tą naszą wizją, ale zaczyna ufać, że jest coś w niej ważnego.

Cokolwiek wydarza się w trakcie zadań z końmi – jest istotne dla pracy nad rozwojem osoby jako lidera. To nie wykonanie zadania czyni z nas dobrego lidera. Każde nasze działanie czy reakcja konia może być przyczynkiem do refleksji nad tym „jak z naszą wizją?”. Przyglądamy się sobie na poziomie ciała, emocji, postawy i zastanawiamy co robimy, aby dojść do danej wizji lub co się dzieje, że wizja się rozmywa.

 

 

3. Szacowanie ryzyka i podejmowanie dobrych decyzji

 

W przywództwo wpisana jest niepewność. Gdy poruszamy się po pewnych obszarach, które dobrze znamy – możemy wykorzystać umiejętności związane z zarządzaniem. Możemy być ekspertami czy menedżerami danej sytuacji. Natomiast przywództwo dotyczy obszaru nam nieznanego. To krok do przodu w sytuację, która nie jest do końca jasna, określona. Umiejętności liderskie pomagają mi tak szacować ryzyko, aby podejmować dobre decyzje.

Moment, w którym podejmujemy decyzje wymaga od nas uwzględnienia ważnych czynników, które mogą wpłynąć na realizację naszego przedsięwzięcia. Nie ma w tym brawury czy ignorowania informacji. Jest szacowanie ryzyka i podjęcie takiej decyzji, abyśmy mogli dalej mieć kontrolę nad sytuacją. Nie chcemy tracić kontroli, ale działać z możliwie dużą energią.
W trakcie programów rozwojowych z końmi można doświadczyć wielokrotnie tej niepewności. Za każdym ruchem podejmujemy nową decyzję, a już sama obecność koni wprowadza czynnik niewiadomej. Od koni cały czas otrzymujemy pytanie o to, jaką decyzję podejmiemy, co zrobimy dalej. Mamy więc okazję wielokrotnie sprawdzać się w tych sytuacjach.

Przywództwo to droga w niepewności.

 

4. Przywództwo jako obszar uczenia się rzeczywistości i reagowania na nią

 

Może wydawać się to oczywiste, ale programy rozwojowe zaczynamy zwykle od tego, aby nauczyć się widzieć co jest w rzeczywistości. Posługiwanie się założeniami na temat rzeczywistości lub postawą, że już wiemy nie pozwoli nam podjąć odpowiednich decyzji. Warto uruchomić swoją mądrość.
Możemy posługiwać się tzw. „skanowaniem” rzeczywistości to znaczy wnikliwym rozpoznaniem z jaką sytuacją mamy do czynienia. W zależności od tego rozpoznania i zwrócenia uwagi na wiele czynników, będziemy podejmować inne decyzje. Bez wyczucia sytuacji może się zdarzyć, że podejmiemy nieadekwatne działania.

Warto wyrobić sobie umiejętność automatycznego sprawdzania „co się dzieje”, „ z czym mam do czynienia”, aby reagować adekwatnie. W czasie sesji z różnymi końmi zdarza się, że uczestnicy warsztatów pracując z koniem, który potrzebuje więcej energii, nie dostosowują swojej postawy, gdy na doświadczeniu pojawia się inny koń. Efekty szybko pokazują, że sytuacja się zmieniła i trzeba zrewidować swoje założenia.

Jeśli wczoraj coś się sprawdzało, nie znaczy, że dzisiaj też będzie się sprawdzać.

Czynników, które na nas wpływają jest mnóstwo, więc warto sprawdzać co dzieje się w rzeczywistości. Jeśli nie sprawdzimy co dzieje się w rzeczywistości, nie zareagujemy na nią prawidłowo. A podjęcie decyzji w oparciu o obraz rzeczywistości, a nie o fakty może nas umieścić w bardzo niekorzystnym położeniu.

 

 

 

5. Przywództwo służby

 

Obszar przywództwa związany z uniwersalnymi wartościami jest ważnym aspektem, który może być wzmacniany podczas pracy z końmi. Konie są bardzo wyczulone na to z jaką postawą ktoś wchodzi i o jakie wartości się opiera.

Dbałość członków stada o siebie i troska o bezpieczeństwo to biologiczne fundamenty dla funkcjonowania stada koni. Konie przetrwały o wiele dłużej niż my ludzie. Mają bardzo dobrze ułożone stosunku stadne. Gdy stado dzikich koni ucieka przed zagrożeniem tempo grupy jest dostosowywane do tempa, w jakim mogą się poruszać źrebne klacze będące w stadzie. Stado otacza opieką klacze, które przecież zapewniają życie, zapewniając ciągłość stada.

Człowiek, który chciałby ćwiczyć się w przywództwie opartym o dominację, straci chęć współpracy u koni na programach rozwojowych. Konie te są przygotowywane do bycia niezależnymi; wiedzą, że w doświadczeniach uczestniczą dobrowolnie, a ich naturalne instynkty i potrzeby są uwzględniane. Taka przestrzeń dla koni i ludzi pomaga oprzeć się na uniwersalnych wartościach, ćwiczyć się w przywództwie służby.
Z końmi można uczyć się jak dojść do celu i jednocześnie być w równowadze, zadbać o innych.

Przywództwo oparte o uniwersalne wartości jak solidarność, empatia, troska o innych jest trendem obecnym na świecie. Warto wspomnieć tutaj m.in. o Świadomym biznesie Freda Kofmanna.

 


 

Przywództwo to bardzo szeroki temat. Aby rozwijać się w tych obszarach można zacząć już dzisiaj przyglądać się sobie w różnych sytuacjach (swoim reakcjom, słowom oraz towarzyszącym temu myślom i odczuciom), a także obserwować rzeczywistość wokół tak, aby swoje decyzje opierać o dostępne informacje, a nie jedynie założenia o rzeczywistości.

 

Każdy ma dostęp do unikalnego potencjału i naturalnie chce go zrealizować. Przywództwo to zastosowywanie tego unikalnego potencjału do realizacji swoich celów i innych osób.


 

 

 

 

Najpopularniejsze

Agata Wiatrowska - Horsesense.pl

Agata Wiatrowska - prowadzi HorseSense – ośrodek programów rozwojowych z końmi. Jest pionierką pracy z końmi w rozwoju ludzi w Polsce. Wprowadziła Horse Assisted Education do Polski w 2005 roku.

HorseSense powstało z połączenia misji wspierania ludzi w rozwoju i pokazania światu nieodkrytego potencjału koni – jako nauczycieli i przewodników. Agata jest certyfikowanym facylitatorem programów rozwojowych z końmi (certyfikat mistrzowski EAHAE, licencja HorseDream), certyfikowanym coachem i trenerem II stopnia. Posiada międzynarodową akredytację do szkolenia facylitatorów programów rozwojowych z końmi wydaną przez European Assosiation of Horse Assisted Education.

Jest autorką książek o rozwoju z końmi: „Koń jako trener. O programach rozwojowych z końmi oraz lekcjach od koni-trenerów”, 2016 oraz „Menedżer uczy się od koni” 2013.